På biblioteken finns det lättlästa böcker. De är skrivna med ett enklare språk än andra böcker. Meningarna är korta och böckerna ganska tunna. Det finns faktaböcker och skönlitteratur som är lättläst. Några lättlästa böcker är förenklingar av kända böcker.
I några lättlästa böcker finns det en cd. Då kan du lyssna på boken också. Lättlästa böcker kan passa dig som vill träna svenska. De kan också passa dig som har dyslexi eller någon annan lässvårighet. Eller om du helt enkelt vill läsa en lättläst bok.
Alla får låna dem. Olika nivåer av lättläst Lättläst för vuxna Skrivet av: Hedvig Morin Det finns flera olika nivåer för lättlästa böcker. Bibliotekarien Hedvig Morin förklarar hur det fungerar. Här är några tips på böcker på lätt svenska som du kan låna direkt från Minabibliotek.
Det finns både böcker som du kan läsa på skärmen e-böcker och sådana som du kan lyssna på e-ljudböcker. På vår webbplats används cookies kakor för att webbplatsen ska fungera bättre. Jag förstår. Denna webb kräver javascript för att fungera korrekt.
Var snäll aktivera javascript för att använda alla funktioner. Fakta och skönlitteratur Det finns faktaböcker och skönlitteratur som är lättläst. Språk: Svenska. Publiceringsår: Klassifikation: Svensk skönlitteratur. Finns som: Lättläst. Kanotklubben Av: Paborn, Sara.